Met NL-Alert kan de overheid mensen heel gericht alarmeren en informeren tijdens een ramp bij hen in de buurt. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen.

Hoe werkt NL-Alert?

NL-Alert op je mobiele telefoon werkt via cell broadcast. Met deze techniek kan de overheid tekstberichten uitzenden via de zendmasten van alle providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Je ontvangt hierdoor NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en telefoonnummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

In welke situaties zet de overheid NL-Alert in?

NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een terroristische aanslag, een gaslekkage of noodweer.

Wat moet ik doen om NL-Alert te kunnen ontvangen?

Veel telefoons die in Nederland worden verkocht, zijn al ingesteld voor NL-Alert. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. Ga nu naar de instelhulp, stel je mobiel in en help ook anderen met instellen.

Hoe weet ik dat ik mijn telefoon goed heb ingesteld voor NL-Alert?

Maandag 3 december om 12:00 uur zendt de overheid een NL-Alert controlebericht uit. Als je het controlebericht ontvangt, is jouw mobiel goed ingesteld voor NL-Alert. Zo weet je zeker dat je ook een NL-Alert ontvangt als je in de buurt van een echte noodsituatie bent.

Wat staat er in een NL-Alert?

In een NL-Alert staat wat er aan de hand is en wat je het beste kunt doen. Bijvoorbeeld dat je bij een brand ramen en deuren moet sluiten. Of dat je bij explosiegevaar uit het gebied moet blijven. Het bericht begint altijd met het woord ‘NL-Alert’.

Een voorbeeld: NL-Alert 05-11-2018 11:20 Explosiegevaar door gaslekkage in industriegebied De Beldert. Vermijd open vuur. Meer informatie op:

Wat moet ik doen als ik een NL-Alert ontvang?

  1. Lees direct het bericht.
  2. Volg de instructies op.
  3. Informeer en help de mensen om je heen. Zo weten zij ook wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.

Wat is het dekkingsgebied van NL-Alert?

Overal in Nederland waar mobiele telefoons bereik hebben van een Nederlandse provider, kun je NL-Alert ontvangen. NL-Alert op je mobiele telefoon maakt gebruik van cell broadcast. Hierdoor werkt NL-Alert ook als het netwerk overbelast is.

Ik kan geen NL-Alert ontvangen op mijn mobiele telefoon. Wat nu?

NL-Alert maakt deel uit van een compleet pakket aan middelen dat de overheid kan inzetten in geval van een noodsituatie, zoals de sirenes, geluidswagens, regionale calamiteitenzenders en sociale media. In het geval van een noodsituatie kun je ook via deze andere middelen worden geïnformeerd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die een NL-Alert ontvangen bij een noodsituatie ook direct de mensen om hen heen, zoals collega’s, klasgenoten en familie, informeren. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, breidt NL-Alert uit naar aanvullende kanalen, zoals digitale vertrekborden bij haltes van bus, tram en metro.

Gaan de sirenes verdwijnen?

De sirenes (Waarschuwings- en Alarmeringssysteem, WAS) blijven in ieder geval tot 1 januari 2020 inzetbaar. Het WAS kan bij een beperkt aantal incidenten worden ingezet (voornamelijk bij grote branden), gekoppeld aan slechts één vaststaand handelingsperspectief: ga naar binnen, sluit deuren en ramen, en luister naar de calamiteitenzender. Eén van de grootste voordelen van NL-Alert is dat het bij alle noodsituaties kan worden ingezet om mensen te waarschuwen én informeren over wat er aan de hand is en wat zij het beste kunnen doen. Bijvoorbeeld dat mensen bij explosiegevaar of een terroristische aanslag een gebied moeten verlaten of dat er problemen zijn met het drinkwater.

Waarom is NL-Alert geen sms?

NL-Alert op je mobiele telefoon werkt op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten uit te zenden via zendmasten van de providers. De werking hiervan is vergelijkbaar met een radiosignaal. Daarom werkt NL-Alert ook bij overbelaste netwerken. NL-Alert is gratis en anoniem. Je naam en nummer zijn niet nodig en blijven dus onbekend.

Ik woon in een grensstreek en maak gebruik van buitenlandse netwerken. Kan ik op buitenlandse netwerken ook een NL-Alert ontvangen?

Nee, je kunt alleen op Nederlandse netwerken NL-Alert ontvangen.

Wat is het verschil tussen NL-Alert, AMBER Alert en Burgernet?

AMBER Alert en Burgernet zijn afzonderlijke diensten met een ander doel dan NL-Alert.

AMBER Alert is een landelijk waarschuwingssysteem bij urgente kindervermissingen en
-ontvoeringen, waarbij via verschillende media (waaronder sms) wordt gevraagd te helpen bij de opsporing van een vermist kind.

Burgernet is een samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en politie. Burgernet kan op lokaal niveau worden ingezet bij de opsporing van vermiste personen (kinderen en volwassenen) maar daarnaast ook voor andere (heterdaad)incidenten, waarbij deelnemers via onder meer een spraak- of sms-bericht worden gevraagd een bijdrage te leveren aan de veiligheid van hun wijk of buurt. Bij Burgernet meldt men zich vrijwillig aan.

NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid. Bij een ramp in jouw omgeving wil je weten wat je moet doen. Je ontvangt een bericht op je mobiel waarin staat wat er aan de hand is en wat je het beste kunt doen. Daarnaast is NL-Alert te zien op digitale vertrekborden bij haltes van bus, tram en metro.

Waar kan ik terecht als ik vragen heb over NL-Alert?

Staat het antwoord op je vraag niet op de website? Neem dan contact op met ‘Informatie Rijksoverheid’ via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 uur tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Heb je een NL-Alert ontvangen bij een noodsituatie? Kijk dan op de website van je veiligheidsregio of gemeente voor meer informatie.

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website